Od února 2025 přechází platforma Kreativní Česko pod přímou správu Ministerstva kultury.
Tento krok umožní další rozvoj komunikační platformy, přičemž rozšíření a nové pojetí obsahu webu přinese užší propojení s aktivitami Oddělení kulturních a kreativních odvětví, které na Ministerstvu kultury vzniklo v roce 2021 a jehož úkolem je systematická podpora rozvoje sektoru kulturních a kreativních odvětví v ČR.
Informační platforma sdružující klíčové informace o kulturních a kreativních odvětvích s meziresortním přesahem, která propojuje veřejnou správu, kreativní profesionály a zájemce o kreativní služby, je důležitou součástí rozvoje a podpory kulturních a kreativních odvětví. Část této služby naplňoval do ledna 2025 Institut umění – Divadelní ústav.
„Ministerstvo kultury systematicky a kontinuálně podporuje kulturní a kreativní odvětví. V současné době zejména finančními nástroji, jako jsou dotační výzvy v rámci Národního plánu obnovy Kreativní vouchery nebo Design Credits,“ říká ministr kultury Martin Baxa a dodává: „Kreativní odvětví mají velký ekonomický potenciál, který je třeba dále pečlivě rozvíjet na všech úrovních.“
Institut umění se začal tématu kreativních a kulturních odvětví v České republice věnovat v roce 2008. V rámci těchto aktivit vznikla jako součást výzkumného projektu NAKI Mapování kulturních a kreativních průmyslu v ČR také webová platforma Kreativní Česko. Ta se od svého vzniku v roce 2014 postupem času stala informačním zdrojem sdružujícím informace o kulturních a kreativních odvětvích.
„Naším posláním bylo objasňovat komplexní svět kreativních a kulturních odvětví, sdílet příklady dobré praxe a ukazovat, jak zásadní roli kultura v naší společnosti hraje. Postupně jsme budovali platformu, která nejen informuje, ale také vzdělává a inspiruje,“ hodnotí dekádu fungování iniciátorka jeho založení Eva Žáková.
„Kreativní Česko bylo zásadním hráčem pro formování a advokacii kreativních odvětví v České republice. Byla vytvořena řada významných výstupů, které pomohly objasňovat podstatu a přínos kulturních a kreativních odvětví širší veřejnosti, došlo na propojování v rámci sektoru i celkové jeho posílení. Výrazně podpůrnou roli také sehrál projekt v období pandemie,“ doplňuje ředitelka IDU Pavla Petrová.
Významným milníkem byla komunikační kampaň #zakreativnicesko v letech 2020–2021, která argumentačně přispěla i k jedné z nejvyšších alokací pro sektor kultury z Nástroje pro oživení a odolnost EU v celé Evropské unii.
Od 1. 2. 2025 přešla platforma Kreativní Česko pod správu Ministerstva kultury. „Tato změna přinese užší propojení informační platformy s Celostátní galerií kreativců a s výstupy z výzkumných projektů zaměřených na mapování kulturních a kreativních odvětví. Kreativní Česko se prostřednictvím nově ustavené Redakční rady otevře spolupráci s novými partnery, územní samosprávou a dalšími ministerstvy, a vznikne tak prostor pro společné hledání nových forem podpory pro jednotlivé kreativce i sektor kultury obecně,“ vysvětluje Zuzana Zahradníčková, ředitelka odboru umění, knihoven a kreativních odvětví MK ČR.
„Mezi členy Redakční rady budou zástupci profesních organizací, profesionálové z jednotlivých oborů i zástupci příspěvkových organizací či regionálních institucí. Cílem je optimální propojení všech oblastí kulturních a kreativních odvětví,“ doplňuje Martina Pecková, vedoucí oddělení kulturních a kreativních odvětví MK ČR.
Díky finanční podpoře z Národního pánu podpory probíhá rovněž celostátní mapování KKO, na němž se podílí Ministerstvo kultury, Český statistický úřad, vyšší územně správní celky a oborové asociace a jehož výsledkem budou informace pro nastavení opatření na podporu KKO jak na národní úrovni, tak ve strategických dokumentech krajů.
Web: https://www.kreativnicesko.cz/
Kontakty pro média:
Jana Zechmeisterová
tiskové oddělení
Ministerstvo kultury České republiky
T: +420 702 210 656
E: jana.zechmeisterova@mk.gov.cz
Pavlína Svatoňová
vedoucí oddělení komunikace a marketingu
T: +420 224 809 196
E: pavlina.svatonova@idu.cz