Česká filharmonie po sedmi letech vystoupí pod taktovkou Thomase Adèse.
Britský dirigent a skladatel uvede díla 20. a 21. století – Petite musiquesolennelle Györgye Kurtága, Messagesquisse Pierra Bouleze, v české premiéře vlastní skladby The Exterminating Angel Symphony a Air – Homage to Sibelius, BusonihoTanzwalzer a Ravelův La valse. V Boulezově skladbě se spolu s violoncellovou skupinou České filharmonie sólově představí Václav Petr, koncertní mistr violoncell. Umělecký partner orchestru, houslista Josef Špaček, se ujme sólového partu v Adèsově skladbě Air.Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina od 3. do 5. prosince 2025, vždy od 19.30 hodin.
Těžiště programu patří Adèsovi coby skladateli. Jeho The Exterminating Angel Symphony, vycházející z opery inspirované filmem Anděl zkázy Luise Buñuela, vytváří ve čtyřech kontrastních větách obraz groteskní hostiny, z níž není úniku.
„Na valčíku mě fascinuje jeho svůdnost,“ uvedl Thomas Adès před premiérou opery TheExterminating Angel. „Často mám pocit, že valčíky Johanna Strausse jako by říkaly: ‚Zůstaňte ještě chvíli, nestarejte se o to, co se děje venku.‘ V kontextu této opery se tak valčík stává něčím velmi nebezpečným – možná i smrtícím.“
Komornější a meditativní podobu Adèsovy hudby představí Air – Homage to Sibelius, dílo postavené na jediné melodické linii plynoucí mezi sólovými houslemi a orchestrem, které vzdává poctu schopnosti Jeana Sibelia vytvářet monumentální hudební prostor z minimálních motivů.
„Sibelius zaujímá zcela jedinečné místo – dané jak geograficky, tak historicky. Stojí na hraně klasické hudební tradice a něčeho, co směřuje do neznáma, do jakési otevřené krajiny, která se po něm začala otevírat. Vždy působí jako člověk na hranici nového území: neustále objevuje, posouvá se dál. A je hluboce fascinován přírodou. V jeho hudbě doslova vidíte, jak přemýšlí – co s daným motivem udělat, kam jej posunout. A pokaždé nabízí odpověď, která je nesmírně uspokojivá,“ dodává Adès.
Ve druhé části večera se motiv valčíku zrcadlí v jeho historických podobách. Tanzwalzer FerucciaBusoniho nabízí eleganci vídeňské tradice s jemným odstupem a ironickou reflexí přelomu století, kdy se rodily nové estetické směry. Závěr obstará La valse Maurice Ravela – virtuózní symfonický obraz, který nechává valčíkový svět nejprve vystoupit z mlhy, rozzářit se v oslnivém lesku, a nakonec se rozpadnout v dramatickém víru, často vykládaném jako symbolický konec jedné epochy.
Thomas Adès patří mezi nejvýraznější osobnosti současné hudby. Působí jako skladatel, dirigent i klavírista. Je autorem tří oceňovaných oper – Powder Her Face, The Tempest a The ExterminatingAngel –, které uvedly prestižní scény od Salcburského festivalu přes Metropolitní operu až po londýnskou Covent Garden. Jeho orchestrální tvorba, včetně cenami ověnčených skladeb Asyla a Tevot, patří k nejvlivnějším dílům posledních desetiletí. Adès zároveň působí jako umělecký partner Bostonského symfonického orchestru, věnuje se komorní hudbě, pedagogické činnosti a patří k nejvyhledávanějším dirigentům své generace. Spolupracuje s předními světovými orchestry od Los Angeles po Amsterdam a jako pianista vystupuje na nejprestižnějších pódiích, včetně Carnegie Halla londýnské Wigmore Hall.
Českou filharmonii bude Adès dirigovat teprve podruhé. V březnu 2018 s orchestrem uvedl vlastní skladbu Tanec mrtvých, Haydnovu Symfonii č. 45 „Na odchodnou“ a Skotskou fantazii pro housle a orchestr Maxe Brucha.
Kontakt:
Luděk Březina
T: 736 605 620
E: ludek.brezina@ceskafilharmonie.cz
Tereza Šindlerová
T: 720 546 402
E: tereza.sindlerova@ceskafilharmonie.cz